Over BRUTAAL.

(& mezelf)

WAAROM ik startte met brutaal.

Het leven plus 10 procent.

Als je het aan mijn Moeke (aan zij die twijfelen: grootmoeder) vroeg, dan had ik advocaat moeten worden. Dat wist ze al toen ik vier was. Op alles wat ze zei, gaf ik sans faute een antwoord. Dat die vrouw mij niet ondersteboven in een vuilbak heeft gestoken, verbaast mij nog steeds. Toegegeven: ze heeft wel met pantoffels achter mijn gat gezeten, dus dat is ook dat. Van dat advocatenplan heb ik toch maar weinig gebakken, maar een ramp bleek dat niet. Het heeft mij uiteindelijk naar mijn marketingstudies geleid aan de Karel de Grote Hogeschool, waar ik mij na mijn heroriëntering drie jaar lang heb mogen amuseren met de marketingwereld. Het is hier dat ik mijn eerste lief heb gevonden: copywriting. Ze is een beetje hard-to-get met momenten, maar het is o zo zoet om mee te mogen bouwen aan brands en hun verhalen.

In 2021 studeerde ik – met spijt in het hart – af als marketeer, met een specialisatie in copywriting en digital marketing. De quarterlifecrisis die zomer was bombastisch. Die bekende vraag van het middelbaar kwam terug: “Wat nu? Werken of studeren?”. Ik zal je het lange verhaal besparen: het is studeren geworden. De master ‘Meertalige Professionele Communicatie’ aan de Universiteit van Antwerpen was het volgende op mijn bord. Het heeft dan toch de volle 6 maanden geduurd vooraleer ik mijn vurige liefde echt niet meer kon missen. Zo gezegd, zo gedaan. En dus richtte ik BRUTAAL. op om tijdens mijn studies te blijven schrijven.

Ik heb met goed geamuseerd als student-zelfstandige. Sterker nog, de kriebels om de kneepjes van het vak door te geven begonnen ook stilaan te ontsporen. Toen ik in jauari 2023 telefoon kreeg van de AP Hogeschool om een communicatievak in te richten en te doceren, heb ik dus geen seconde getwijfeld. Maar ook aan mijn master kwam een einde. Een grote crisis kwam er (gelukkig) niet meer aan te pas. Ik besloot om het freelanceverhaal even af te ronden en me te focussen op de start van mijn carrière. Als gastdocent blijf ik wel verbonden met mijn liefde voor communicatie en het onderwijs.

Toch blijft BRUTAAL. bestaan. Momenteel niet als agency, maar wel als merk en kennisfabriek. Ik geloof dat er in iedereen een copywriter zit. Want copywriten, dat kan je in het leven wel eens drastisch vooruithelpen. Daarom schrijf ik geregeld artikels en posts (LinkedIn/op deze website) over copywriting en marketing. Zo leer jij, ongedacht je achtergrond, hoe copywriting jouw leven kan redden.

Ons Moeke heeft het niet meer mogen meemaken. Stiekem denk ik toch dat ze een beetje trots is. Ze had in ieder geval met het hele ‘BRUTAAL’-gebeuren wel moeten lachen. Één ding is zeker: we moeten het pakken van’t leven. Ik doe er nog een schepje bovenop: ik wil het leven plus 10%. Waarom ook niet? Tot zover mijn verhaal. In ieder geval: Welkom bij BRUTAAL.! Blij dat je hier bent.

(Geïnteresseerd in de serieuzere versie van mijn loopbaan? Neem dan zeker een kijkje op mijn Linkedin.)

Senne van Schaik

Senne van Schaik

Tekstschrijver & marketeer

BRUTAAL. schrijft over eigenwijze copywriting voor iedereen met een scherp kantje. 

Connect op LinkedIn

Copyright © 2024 – BRUTAAL. | Algemene voorwaarden | Privacybeleid