De basisingrediënten van copywriting

Copywriting, wasda #3

Copywriting, wasda?

Ondertussen weet je wat een copywriter is, dat iedereen het kan zijn en dat taal een belangrijke rol speelt in copywriting. Nu kunnen we eindelijk onze handen vuilmaken, want in deze editie van ‘Copywriting, wasda?’ leg ik je uit welke basis je moet kennen en weten als copywriter (in spe). Klaar om krachtige teksten te schrijven? Let’s get cooking.

De fundamenten van copywriting

In het eerste artikel heb ik je al wat verklapt over copywriters. We spraken al kort over doelgroepen, boodschappen en doelen. Het lijkt misschien een hele boterham, maar deze elementen vormen de basis van impactvol schrijven. We verkennen hieronder stapsgewijs deze fundamenten en stellen op die manier een handige checklist samen die je kan gebruiken voor en tijdens het schrijven.

1) De lezer, doelgroep en persona (Wie?)

Dat je in teksten voor senioren niet moet afkomen met jongerentaal zoals bro en aina, lijkt me logisch. We passen onze taal aan op basis van ons publiek, iets wat we al van jongs af aanleren. Want wanneer we iets als kind vroegen aan mama, deden we dat gegarandeerd anders dan bij papa.

Op latere leeftijd vergeten we vaak diezelfde principes toe te passen. We stellen een cv en motivatiebrief op met de uitdaging om onszelf te verkopen, en vergeten daarbij onze lezer centraal te zetten. Het draait eigenlijk niet om jou, maar wel over hoe jij jouw doelgroep kan helpen een probleem/behoefte op te lossen. Ofwel: wie je bent en wat je doet, is veel minder belangrijk dan hoe jij jouw lezer kan helpen door wie je bent en wat je doet. Kleine nuance in verwoording, een groot verschil qua impact.

“Kleine nuances maken soms een groot verschil bij een verschillende doelgroep. Sommige woorden activeren de ene doelgroep, maar de andere niet. Het lijkt dus soms mierenneukerij, maar wik en weeg je woorden voor je ze neerpent.”

Naast leeftijd en geslacht zijn ook andere kenmerken belangrijk om doelgroepen te onderscheiden, zoals beroep, taal, locatie of een andere specifieke levensstijl of behoefte. Denk bijvoorbeeld aan jonge moeders of motorliefhebbers, die je perfect kan viseren met een specifieke reclames.

Heb je een idee wie je wilt aanspreken? Top! Maak dan een persona op basis van die kenmerken. Dit fictieve personage vertegenwoordigt je doelgroep en helpt je tijdens het schrijven. Geef het persona een naam en foto, zodat je je echt kunt inleven in de persoon die je wilt bereiken.

2) Doel van de tekst (Waarom?)

Een copywriter schrijft met een doel. Het is dus belangrijk om te weten waarom iemand jouw tekst moet lezen. Met andere woorden, wat is het doel van jouw tekst? Moet de lezer iets kopen, zich ergens voor inschrijven, of doorklikken naar een website? Definieer helder wat je wilt bereiken met je tekst en houd daarbij vast aan de gouden regel: één tekst, één doel.

Mag een tekst dan niet meerdere doelen hebben? Goh. Het kan, maar let er mee op. Een lezer zoekt tekstueel en visueel naar een hoofddoel. Die grote gele knop op je website wordt daar dus best voor gebruikt. Mag je dan geen link toevoegen naar een contactpagina? Ik vind van wel. Dan heeft je tekst een secundair doel, maar zorg ervoor dat je dat niet te veel vermeldt. Ook visueel zorg je er best voor dat het tweede doel geen aandacht steelt van je hoofddoel. Het is belangrijk om duidelijk te definiëren welk gedrag je wilt stimuleren bij je lezers en om ervoor te zorgen dat je hoofddoel de nadruk krijgt, terwijl eventuele secundaire doelen subtiel worden geïntegreerd. Zo blijft je boodschap helder en gericht, wat de effectiviteit van je tekst ten goede komt.

3) De boodschap (Wat?)

Nu je weet wie je aanspreekt en waarom, is het tijd om te bepalen wat je precies wilt communiceren. Met de boodschap starten we daarmee ook effectief met schrijven. Hoe ga je dat doel verpakken? Ik gaf hierboven al een stuk van het antwoord. Het is belangrijk dat je jezelf in de schoenen van je lezer plaatst en hem vertelt hoe jij een behoefte kunt oplossen. Vanuit het standpunt van je lezer kun je de boodschap zo vormgeven dat deze relevant, overtuigend en waardevol is voor je doelgroep. Je hoort me al afkomen: impact dus.

“Tell them what you are going to tell them, tell them, then tell them what you told them. – (mogelijks) Aristoteles”

4) Kanaal en format (Waar en hoe?)

Het deeg is gekneed, maar nu moeten we beslissen hoe we het brood het best bakken. In de oven? Of toch op een andere manier? Een soortgelijke vraag stellen we ons als copywriters: waar en hoe bereiken we onze doelgroep het meest efficiënt? En in welke vorm of format? De regels variëren soms per kanaal.

Als je bijvoorbeeld op LinkedIn post, zullen de nuances anders zijn dan bij het schrijven van captions op Instagram. X (of Twitter) heeft dan weer een beperking op de lengte van je posts. Om nog maar te zwijgen van algoritmes die wekelijks veranderen. Herinner je je nog die persona? Tijd om die er even terug bij te grijpen. Want deze verklapt je waar jouw doelgroep zich bevindt. Het format laat je bepalen door wat op dat moment goed werkt op het kanaal. Video’s doen het op Instagram bijvoorbeeld enorm goed, terwijl lange teksten met 1 foto minder activeren.

Ziezo, nu ken je de fundamenten van copywriting. Geen zorgen, we zijn er nog lang niet, want schrijven met impact is een fijne kunst. Daarom duiken we in de volgende artikels dieper in op enkele belangrijke technieken zoals tone of voice, stijlkwesties en meer. Alles over teksten met saus en spice dus, if you will. Afspraak volgende week!

Abonneren op LinkedIn
Laat een comment achter

copywriting / marketing

Copywriting kan je leven redden. Want schrijven met een goede dosis spice, maakt impact. En er is goed nieuws: er zit een copywriter in iedereen!

Blijf nog even plakken

Meer over copywriting?

Abonneren op LinkedIn

Schrijven met impact? Daar heeft iedereen iets bij te winnen. Op BRUTAAL. leer je eigenwijze teksten schrijven voor jezelf, jouw merk of anderen!