Copywriting, dé manier om vandaag nog een impact te maken?

Copywriting, wasda #1

Copywriting, wasda?

Ofwel heb je er al van gehoord, ofwel val je uit de lucht wanneer je het woord ‘copywriting’ hoort. Ken je het nog niet, dan bestaat de kans dat je denkt dat het over iets juridisch gaat. In dat geval denk je aan ‘copyright’, en niet ‘copywriter’. Kleine nuance, groot verschil. Want copywriting kan je in het leven wel eens dramatisch vooruithelpen. En ik verklap je die geheimen in een nieuwe reeks artikelen. Zomaar. Gratis en voor niks. Pinky promise.

Copywriting, wasda?

“Copywriters schrijven overtuigende teksten.”

Voilà, daarmee weet je eigenlijk alles wat je moet weten. Geen nood meer aan Wikipedia. Copywriters schrijven (vandaar ‘writer’) teksten (of ‘copy’). Toch zijn deze schrijvers een aparte soort. Ze overtuigen de lezer om in actie te schieten. En daarmee maken ze zichzelf uniek verschillend van een traditionele schrijver. Koop je een leesboek om hem vervolgens op de boekenkast stof te laten verzamelen? Daar ligt die auteur niet wakker van (zijn ego misschien wel, maar het geld is binnen). Een copywriter zijn teksten, die moeten gelezen worden voordat ze (misschien) hun resultaat kunnen halen.

“Copywriters zijn gladde alen.”

Dat zal niet direct op Wikipedia staan. Toch is het een simpele waarheid: we zijn gladde alen. Wanneer een copywriter een tekst op je afvuurt, kan je er zeker van zijn dat hij je door en door kent. We begrijpen het publiek dat we willen bereiken – waar ze zijn, wanneer ze online zijn en waarom. En we weten precies wat we willen bereiken zodra je onze tekst hebt gelezen. Wees er maar zeker van dat we daarvoor onze woorden goed wikken en wegen, zodat onze boodschap triggert.

“Copywriting kan levens veranderen, ook dat van jou.”

En da’s geen clickbait*, beloofd. Copywriting kan echt jouw alledaags leven positief beïnvloeden, ook al is marketing een ver-van-je-bedshow. Een overtuigende verwoording kan je helpen om aangenomen te worden, die loonsverhoging te krijgen of zelfs om je partner ervan te overtuigen om die afwas toch niet te moeten doen.

*PS over clickbait gesproken, daar heb ik het samen met clichés in een later artikel nog over.

“Copywriting gaat verder dan alleen tekst en woorden. Het is de stem die een merk of persoon karakter geeft en mensen inspireert tot een bepaalde actie.”

Word zelf een talentvolle copywriter, gratis en voor niks

In de komende weken neem ik je mee in de wereld van copywriting en marketing. Ik deel handige tips over onderwerpen zoals correct taalgebruik, het maken van onvergetelijke teksten en hoe je AI het best (niet) gebruikt. Échte tips, die je meteen kan gebruiken zonder dat je ooit iets zal moet betalen. Ik bekijk bovendien dat allemaal vanuit meerdere ‘schoenen’. Ik geef je als student, ondernemer, sollicitant (of werkgever) en marketeer bijvoorbeeld graag wat essentials mee die voor jou het verschil kunnen maken. En voor je het weet schrijf je teksten met de juiste spice.

Disclaimer: Eigenlijk had ik hiermee moeten starten. Je mag deze artikels niet beschouwen als een goed voorbeeld van copywriting. Ik lap veel regels aan mijn laars. Ik gebruik geen call-to-action, verkoop geen diensten of spam je niet met 5.000 mails. Mijn notitieboekjes werden te chaotisch met willekeurige ideeën en visies op copywriting en marketing. Het was hoog tijd dat ik ze eens ging bundelen tot (een poging tot) gestructureerde artikels. En het resultaat ben je nu aan het lezen. Afspraak voor de eerste echte tips deze donderdag!

Abonneren op LinkedIn
Laat een comment achter

copywriting / marketing

Copywriting kan je leven redden. Want schrijven met een goede dosis spice, maakt impact. En er is goed nieuws: er zit een copywriter in iedereen!

Blijf nog even plakken

Meer over copywriting?

Abonneren op LinkedIn

Schrijven met impact? Daar heeft iedereen iets bij te winnen. Op BRUTAAL. leer je eigenwijze teksten schrijven voor jezelf, jouw merk of anderen!